De Oekraïense folk-rapgroep Kalush Orchestra bewees op 10 mei 2022 met hun liedje Stefania dat het niet noodzakelijk een kwestie is van een goede song te brengen op het Eurovisie Songfestival om te winnen. Zij waren niet de eersten om dat aan te tonen, en ongetwijfeld zullen zij niet de laatsten zijn. Niet dat hun nummer slecht was, allesbehalve, maar je kunt niet ontkennen dat ze een deel van hun publiekspunten te danken hebben aan de “speciale militaire operatie” van Poetin. Wist je dat je in de weken van dit internationale liedjesfestival kunt weddenschappen sluiten rond de tussen- en eindstanden? We bedoelen niet in kleine huiselijke kring, maar in het wedkantoor.
Inhoudsopgave
Waarom zou je wedden op het Songfestival?
We weten allemaal dat wedden voor de lol moet zijn. Maar dat is niet helemaal het antwoord op de vraag. Als je op een paard wedt, probeer je een winnaar te kiezen. Als je een paar euro op Nederland zet in de Wereldbeker, is dat eerder een daad van steun en hoop; niet omdat je berekend hebt dat ze waarschijnlijk Frankrijk en Brazilië gaan overmeesteren. Denk dus na over wat je Eurovisie weddenschap drijft. Speel je graag met kleine bedragen? Goed nieuws: in 5 euro deposit casino’s kun je spelen met kleine bedragen en dat is veel zinvoller als je op een “long shot” wedt. Tenslotte, zoals 2022 bewees, weet je nooit zeker wat er op de dag zelf zal gebeuren.
Bookies worden steeds nauwkeuriger
Ryan Cobb, editor van de toonaangevende fansite ESC Extra anlayseerde de gegevens van de afgelopen Songfestivals en stelde zich de vraag wat een goede indicator is voor een winnaar. In elk geval zijn het niet de voorspellingen van de vele fans in aanloop naar het grote gebeuren. Deze rangschikkingen kunnen namelijk altijd scheefgetrokken worden door de vaak atypische smaak van Eurovisie fans, de grootte van de bevolking van de deelnemende landen, hun buurlanden en hun diplomatieke betrekkingen. Nee, de liefde voor muziek of een songtekst kan een zanger(es) of groep naar het ereschavotje brengen, maar er spelen nog andere elementen mee.
De verwerkte cijfers
Nadat Cobb eerst alle gegevens in detail heeft voorgesteld, is het moment daar om deze te analyseren. Hij observeert dat de winkansen steeds nauwkeuriger indicatoren zijn geworden. De kansen die de bookmakers van wedkantoren geven aan de winnaars werden in de loop van de afgelopen twee decennia steeds betrouwbaarder.
Versterkt inzicht
Drie op vijf van de deelnemers die volgens bookies in de top 5 zouden komen, belandden daar meestal ook werkelijk. In de jaren 2013, 2017 en 2019 deden ze het zelfs beter.
Bijna altijd hadden de wed-experten het juist met hun voorspellingen voor de top 15.
Er zijn ook jaren dat de bookmakers de bal volledig mis slaan. Mooie voorbeelden daarvan zijn 2011 (Azerbeidzjan – Ell & Nikki met de song Running Scared) en 2018 (Israël – Netta Barzilai met de song Toy).
Terugkeerders
Een bijzondere observatie geldt voor de terugkerende artiesten. Eigenlijk is het al een huzarenstukje om het Eurovisie Songfestival te winnen. Alsof dat nog niet genoeg is, zetten sommige landen groot in op de artiest of groep die al eens gewonnen hebben. Deze krijgen weliswaar heel wat extra media-aandacht, maar dat betekent nog niet dat het geluk dan aan hun zijde komt staan; integendeel, ze riskeren zelfs het effect van overhyping. Laten we het idee om Jeangu Macrooy terug te sturen dus nog maar even opbergen.